Empathie und pädagogisch-professionelles taktvolles Handeln : ein integrativer, pädagogischer Wissensbestand?, Paralleltitel: Empathy and pedagogical professional tactful actions

Autor(en): Müller-Using, Susanne 
Stichwörter: Lehrer; Diskurs; Wertorientierung; Definition; Emotionale Erziehung; Empathie; Emotionale Intelligenz; Vergleich; Pädagogisches Handeln; Erzieher; Kognition; Lehrerausbildung; Taktgefühl; Deutschland; Jugendlicher; Kind; Emotion; Emotionales Verhalten; Soziale Kompetenz
Erscheinungsdatum: 2015
Journal: Bildung und Erziehung
Volumen: 68
Ausgabe: 1
Startseite: 41
Seitenende: 59
Zusammenfassung: 
This contribution examines the educational importance of empathy on the basis of the interdisciplinary research status and the current scientific definitions of empathy. The first step is a comparison of empathy and educational tact, a concept which is already known in the educational context. Moreover, the contribution deals with the situation of being a teacher and, as a result, the tasks that arise from dealing with children and adolescents. In this context, the text discusses the question whether empathy can be formed in the course of academic teacher education. With regard to the present special issue, it gives an explanation to whether empathy can be described as non-discursive knowledge. (DIPF/Orig.).
DOI: 10.7788/bue-2015-0106
Externe URL: https://www.vr-elibrary.de/doi/pdf/10.7788/bue-2015-0106

Zur Langanzeige

Seitenaufrufe

77
Letzte Woche
3
Letzter Monat
2
geprüft am 20.05.2024

Google ScholarTM

Prüfen

Altmetric